Stłuczka, kłopot z reklamacją, problem z wyegzekwowaniem naprawy w wynajmowanym mieszkaniu – to momenty, w których chcielibyśmy mieć możliwość skonsultowania wątpliwości z prawnikiem. Pomoc prawną utożsamiamy z pozytywnym załatwieniem sprawy. Pierwsze na rynku grupowe ubezpieczenie zdrowotne INTER Doktor LEX łączy opiekę medyczną z asystą prawną.
W codziennym życiu jesteśmy pracownikami, konsumentami, właścicielami dóbr, ale i zobowiązań kredytowych. Występując w tych różnych rolach, miewamy wątpliwości. Czasem, gdy w porę ich nie rozwiejemy, tracimy. Jak? Podpisując niekorzystną umowę o pracę, odpuszczając skomplikowaną reklamację, tracąc na drogiej naprawie auta, czy podpisując umowę kredytową bez możliwości odstąpienia jej w ustawowym czasie.
Konsument z przeciętną wiedzą
Przykładowo w teście edukacyjnym[1] przeprowadzonym w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków”, zrealizowanego na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org, na 27 pytań z zakresu zarządzania budżetem domowym, oszczędzania, ochrony danych osobowych i kredytów, pożyczek oraz zadłużenia, ankietowani udzielili średnio jedynie 14 dobrych odpowiedzi .Trudności spotykają nas także w sklepach. Badanie Deloitte Legal[2] pokazało, że aż co czwarty Polak miał przynajmniej raz problem ze zwrotem lub wymianą towaru przez utrudnienia ze strony sklepu.
Potrzebna pomoc z dziedziny prawa cywilnego, spadkowego, rzeczowego
Przekrojowe badanie [3] na temat poradnictwa prawnego i obywatelskiego pokazało, że Polacy utożsamiają pomoc prawną z pozytywnym załatwieniem sprawy. Takie oczekiwania miało 48 proc. badanych. Co więcej, aż 76 proc. badanych, którzy skorzystali z pomocy deklarowali, że uzyskana pomoc zdecydowanie przyczyniła się do rozwiązania ich problemów.
Jakie problemy prawne mają Polacy? Odpowiedz można znaleźć w raporcie przygotowanym w ramach Programu „Wspieranie Organizacji Pozarządowych 2016 – Obywatel i Prawo”[4] Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Instytut Spraw Publicznych. Otóż w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku (analiza na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości) aż 27,5 proc. spraw dotyczyło dziedziny prawa cywilnego (z wyłączeniem prawa rzeczowego i spadkowego), 16,7 proc. spraw dotyczyło prawa spadkowego, a 10,6 proc. – prawa rzeczowego.
Poza tym 8 proc. potrzebowała konsultacji związanych z kwestią alimentów, 7,7 proc. – wskazywała na problemy związane z prawem rodzinnym, a 5,6 proc. – potrzebowała konsultacji przy rozwodzie, separacji lub podziale wspólnego majątku.
Najważniejsza informacja i wskazówka
Z tych analiz wynika, że badani najczęściej potrzebowali informacji o obowiązującym stanie prawnym, uprawnieniach lub obowiązkach oraz podpowiedzi jak dany problem rozwiązać. W wyniku obserwacji społecznych potrzeb i rozmów powstało pierwsze na rynku prywatne ubezpieczenie zdrowotne z pomocą prawną INTER Doktor LEX. To pakiet łączący pomoc medyczną ze wsparciem prawnym realizowanym przez adwokatów, radców prawnych i prawników. Pomoc prawna realizowana jest w każdej sytuacji i o każdej porze w formie telefonicznej, mailowej lub wideo konferencji. Ubezpieczony ma także możliwość uzyskania pisemnych opinii prawnych, wzorów pism i umów. W pakiecie INTER Doktor Lex otrzymujemy więc wszystko, czego potrzebujemy w codziennym życiu.
Więcej informacji na stronie www.interpolska.pl
[1] Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, 4 grudnia 2018 roku, https://kpf.pl/kapitalni-org-polacy-zdali-egzamin-z-finansow-na-3-z-plusem/
[2] Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Deloitte Legal przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wśród 1,1 tys. respondentów powyżej 18 roku życia, przeprowadzone w dniach 18-19 listopada 2016 roku, www2.deloitte.com
[3] Instytut Spraw Publicznych, www.isp.org.pl
[4] Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Instytut Spraw Publicznych, „Wspieranie Organizacji Pozarządowych 2016- Obywatel i Prawo”, www.rpo.gov.pl, grudzień 2016 r.